Zo gemakkelijk is e-mailmarketing

20 mei 2016

Marketeers staan voor moeilijke uitdagingen. De razendsnelle veranderingen in het online landschap dwingen hen de online strategie aan te passen. Eén ervan: e-mailmarketing. Voor veel marketeers een minder leuk onderdeel.                            

“Niet nodig,” of “te ingewikkeld,” volgens velen. En vooral… tijdsintensief met een beperkt resultaat. Goed nieuws: e-mailmarketing zorgt wél voor resultaat. En het is helemaal niet zo moeilijk. Hoe zorgen we ervoor dat deze inspanningen iets opleveren?

Lead nurturing

De eerste tip: bezorg de juiste persoon op het juiste moment datgene waar hij naar zoekt. Aan de hand van het gedrag van je lead, weet je wat hij zoekt en dus ook welke informatie relevant is. Door handig gebruik te maken van lead nurturing kan je makkelijk relaties opbouwen en behouden. En laat e-mail hier nu net het meest krachtige kanaal voor zijn.

Teveel is teveel

We moeten inzetten op onze relaties met klanten. Maar teveel is teveel. Het is belangrijk dat je de doelgroep niet overlaadt met een hoop commerciële boodschappen die enkel irritatie opwekken. Consumenten zijn anno 2016 nog gevoeliger voor platte promotie. Bezorg hen nuttige informatie waar ze echt iets aan hebben. Wees relevant en laat zien dat jij dé oplossing biedt.

Besteed aandacht aan de inhoud

De inhoud is het belangrijkste aandachtspunt van je e-mail. Het tekstuele verdient je focus veel meer dan complexe e-mailtools. Je kan je doelgroep inhoudelijk overtuigen dat je de gepaste oplossing hebt. Besteed aandacht aan het onderwerp van de mail, de inleiding, de lengte van de tekst en de algemene opbouw. 

Enkele voorbeelden

  • Nieuwsbrieven met uiterst relevante content
  • Geautomatiseerde e-mails, aangepast aan de actie die de gebruiker onderneemt. Bijvoorbeeld na het downloaden van een document.
  • E-mailsegmentatie waarbij je je mails afstemt op consumentengedrag. Bijvoorbeeld op basis van de links die de bezoekers aanklikte.

Bron: http://www.ielon.be/waarom-maken-we-e-mailmarketing-toch-zo-moeilijk/

Ga naar het nieuwsoverzicht