Campagne in de kijker: Van Marcke scoort met badkamerapp

20 mei 2016

Inzicht krijgen in het werk van een collega, is voor een marketeer altijd leerrijk. Een nieuwe case: Van Marcke lanceert de badkamerapp. Net voor Batibouw op de markt gebracht en vandaag delen ze de learnings in een boeiend verhaal, inclusief de resultaten.

De badkamerapp oogt simpel maar doordacht. Via een full screen foto van een badkamer kan je als bezoeker aangeven of je de stijl mooi vindt of niet. Na een aantal likes of dislikes bepaalt de app welke stijl het best bij jou aansluit en kan je intekenen om gratis toegangtickets te winnen voor Batibouw. Broes Sanders – Digital Marketing Officer van Van Marcke – geeft ons tekst en uitleg bij het idee.

Hoe onderscheiden we ons?

Aangezien bijna elk merk gratis inkomtickets voor Batibouw wegschenkt, is het moeilijk om extra op te vallen. En de eenvoudige enquête die we vorig jaar koppelden aan gratis tickets kon volgens ons beter. Daarom gaven we ons online agency Wijs de opdracht om iets uniek te ontwikkelen. Vrij snel na de eerste contacten kwamen ze met het idee om een inspirerende en speelse app te ontwikkelen.

Multi-channel

De impact op het budget bleef beperkt omdat we “out of the box” dachten. De campagne werd enkel online gelanceerd met een mooie mix van paid, owned en earned media. Van de kanalen Adwords, Facebook en Instagram scoorde vooral Instagram goed: een hoge conversieratio en veel sociale interacties. En dit aan een beperkte kost. Bij de content partners scoorde Livios bijzonder hoog met een conversieratio van 69%.

De huidige campagne is dan ook een goede benchmark voor onze toekomstige campagnes. De meest succesvolle kanalen worden ongetwijfeld opnieuw ingezet.  

Een tweede leven voor de app

De grote insteek van de campagne was vooral om brand awareness te creëren en de beschikbare tickets te verdelen. Missie geslaagd, maar we willen de app graag een tweede leven geven. De likes en dislikes doen dienst als marktonderzoek om de stijlen voor (ver)bouwers te optimaliseren. De verzamelde e-mailadressen worden gebruikt binnen de organisatie en gekoppeld aan de eigen nieuwsbrieven. En de app blijft in leven als inspiratietool voor kandidaat (ver)bouwers.

Wil je de concrete case en de cijfers van de campagne bekijken, dan kan je hier terecht.

Heb jij net als Van Marcke een boeiende campagne gelanceerd en zie je het zitten om je ervaringen met andere marketeers te delen? Geef ons een seintje!

Ga naar het nieuwsoverzicht