Ontdek de 5 marketingtips uit De Mol

08 april 2016

Twee weken geleden werd Gilles ontmaskerd als De Mol. Na de langverwachte terugkeer van het programma, was het meteen opnieuw een schot in de roos voor productiehuis Woestijnvis. Wat kan jij als marketeer leren van de geniale marketingstrategie achter De Mol?

We zetten de vijf belangrijkste marketingtips voor je op een rijtje: 

1. Doe aan pre-marketing

Goed begonnen is half gewonnen. Dat weten ook de makers van De Mol. Presentator Gilles De Coster wakkerde de hype enkele maanden geleden al aan met een videoboodschap waarin hij kandidaten zocht voor het programma. Twitter werd meteen overspoeld.

>> Plan je marketingactiviteiten goed in. Dit zorgt ervoor dat je bent voorbereid en niet voor onaangename verrassingen komt te staan. En start geruime tijd op voorhand, want dat werkt!

2. Ga voor de totaalbelevenis

Er is nog een goede reden waarom De Mol zoveel kijkcijfers weet te bemachtigen. De slimme combinatie van tv en online maken van de Mol een totaalbelevenis.

>> Kies dus voor een mix van verschillende kanalen om je content te verspreiden. Elk kanaal is uniek en wordt door de gebruiker op een andere manier en/of ander tijdstip geconsumeerd.

3. Durf kiezen voor het verleden

Welk gevoel roepen retro fietsen, vintage mode en vinyl platen bij mensen op? Juist, nostalgie. Volgens marketingexpert Peter Desmyttere hoort liefde voor oudere televisieprogramma’s, zoals De Mol, ook thuis in dit nostalgisch rijtje.

>> Nostalgie. Een niet te onderschatten factor die ook jij kan gebruiken in je strategie.

4. Creëer mysterie

Hét grote geheim achter de populariteit van De Mol: mysterie. Wie gedraagt zich verdacht? Wie is wel te vertrouwen? Wie heeft de proef laten mislukken? Waarom doen kandidaten bepaalde acties wel of niet? Allemaal factoren die het mysterie rond De Mol alleen maar groter maken.

>> Zet in je marketingacties dus in op mysterie. Plan bijvoorbeeld een leuke wedstrijd waarmee u net lang genoeg wacht om de winnaar bekend te maken. Zo creëert u buzz rond uw onderneming.

5. Zorg voor een sterk community-gehalte

VIER zorgde voor een heuse community van kijkers tijdens de Mol. Iets opgemerkt? Gedraagt iemand zich verdacht? Deel het dan zo snel mogelijk via de hashtag #demol.

>> Probeer altijd een gevoel van verbondenheid te creëren rond jouw onderneming of merk. Het is niet gemakkelijk om community marketing te voorspellen, maar dat het een voltreffer kan zijn, staat dankzij De Mol als een paal boven water.

Bron: http://www.ielon.be/geheim-marketingsucces-mol/

Ga naar het nieuwsoverzicht