Hoe nog beter meten met UTM-tags?

30 oktober 2015

Om te weten, moeten we meten. Google Analytics zorgt ervoor dat we perfect de toestroom van bezoekers kunnen meten. Maar wist je dat je gerichte parameters aan je links kan toevoegen om nadien een beter overzicht van de clicks te krijgen? Een overzicht van de UTM-tags en hoe ze te gebruiken.

Voeg parameters toe aan je linken

Waarom zou je bezoekers die op een banner doorklikken op dezelfde manier bekijken als bezoekers die op een geïntegreerde “call to action” verder klikken? En hoe kan je de kwaliteit van bezoekers via Livios vergelijken met bezoekers via een andere website? Voeg daarom extra parameters toe in je links.

We overlopen de belangrijkste (en verplichte):

  • Bron (utm_source): gebruik deze parameter om de bron of adverteerder te identificeren. Bijvoorbeeld Facebook, Livios, VRTnieuws ...
  • Medium (utm_medium): gebruik deze paramater om het gebruikte medium te definiëren. Bijvoorbeeld e-mailing, banner, partnerberichten …
  • Campagne (utm_campaign): benoem de campagne om deze later terug te vinden. Bijvoorbeeld “herfstkorting”, “opendeurdagen november”, “lancering nieuw product” …

Deze parameters zorgen ervoor dat je in Google Analytics nu het onderscheid kan maken tussen verschillende soorten bezoekers. Controleer bijvoorbeeld ook hoe lang de bezoeker via bron X op de pagina verbleef of hoeveel pagina’s de bezoeker via het medium Y bekeek. Dit geeft je inzicht in de kwaliteit van de bezoeker.

Help, hoe moet ik dit inbouwen?

Wees gerust, alle links die vanuit Livios vertrekken krijgen van ons automatisch parameters mee. Een extra service waarbij je zelf niets moet aanmaken of doorgeven. Zo kan jij in je Google Analytics steeds de juiste cijfers raadplegen en je campagne op de voet volgen. We houden van openheid en kwalitatieve data.

Je kan perfect zien welke bezoeker via Livios naar jouw website komt, via welk medium (website, nieuwsbrief …) en via welk campagneproduct (redactioneel artikel, partnerbericht, microsite …)

Wil je voor eigen campagnes aan de slag? Dan vind je hier alvast een URL-maker van Google. Deze tool helpt je de correcte links snel op te bouwen.

En de resultaten van deze inspanningen…

Kies binnen Google Analytics voor het onderdeel Acquisitie – Alle verkeer – Bron/Medium. Via een aantal extra keuzemogelijkheden kan je daar ook verder segmenteren en resultaten uitfilteren. Handig om nu eens alle cijfers voor een bepaalde campagne uit te splitsen én de kwaliteit van de bezoekers te onderzoeken.

Heb je nog vragen over de cijfers van Livios? Of weet je niet helemaal waar je onze resultaten kan terugvinden? Vraag het aan je account manager of neem contact op met aftersales op 011 858 050. 

Ga naar het nieuwsoverzicht