Wat is voor Google kwalitatieve content?

14 augustus 2015

Een nieuw rapport over de volgorde van zoekresultaten binnen Google bevestigt wat we al lang vermoedden: het belang van kwalitatieve content. Niets nieuw zal je denken. Klopt, maar de manier waarop Google kwaliteit definieert verandert wel! Hoe pas jij je content nu aan deze evolutie aan? Enkele tips.

1. Relevant én makkelijk leesbaar

De tijd die lezers doorbrengen op een pagina heeft een grote invloed op de volgorde van de zoekresultaten. Je lezers blijven boeien is de boodschap. Hoe? Met verstaanbare content. Die mag nog zo interessant zijn, als je volop moeilijke woorden en vakjargon gebruikt, haken lezers direct af.

Ook de lengte is relevant. Hoe minder tekst, hoe minder diep je op een onderwerp kan ingaan. Google verkiest dus makkelijk leesbare en langere content boven korte tekstjes.

2. Maak je geen zorgen over ‘keywords’

De tijd waarin teksten vooral ‘keywords’ moesten bevatten en geen enkel ander doel hadden, is gelukkig voorbij. Vandaag moet je tekst je doelpubliek boeien. Als je content publiceert over een bepaald onderwerp, bevat je tekst vanzelfsprekend relevante ‘keywords’. Het heeft dan ook geen zin om ‘keywords’ toe voegen als dit de leesbaarheid vermindert.

3. Social media

Helemaal zeker is het niet dat ‘social shares’ een directe invloed hebben op zoekresultaten. Maar er is wel een verband. Hoe meer men je content deelt via social media, hoe groter je bereik. Interessant voor je branding en het generen van trafiek naar je site. Social media zijn dus een handig instrument voor jou als marketeer om in te schatten of lezers je content waarderen. Deelt of liket niemand je posts? Dan zijn ze wellicht niet relevant voor je doelgroep. Een kleine nuance: niche-informatie wordt zelden of nooit gedeeld omdat het niet relevant is voor de grote massa.

4. Focus op ‘user experience’

Zoals eerder aangehaald, komt het erop aan lezers zo lang mogelijk op je pagina te houden. Dat doe je met gestructureerde content en een overzichtelijke website en navigatie waarin je makkelijk je weg vindt.

5. Aantal inkomende linken minder belangrijk

Het verband tussen ‘backlinks’ (ook inboundlinks of inkomende linken genoemd) en de positie van je pagina in de zoekresultaten daalt jaar na jaar. Verspil je tijd dus niet aan het massaal integreren van links op andere sites en het creëren van onnatuurlijke links. Prioriteit nummer één: je tijd en energie steken in content die mensen willen lezen en delen.

Bron: www.econsultancy.com

Ga naar het nieuwsoverzicht