Weet jij wat jouw marketinginspanningen precies opbrengen?

19 juni 2015

Elke marketeer wordt er mee geconfronteerd: return on investment (ROI). Vroeg of laat komt de vraag van je management: wat brengen de marketinginspanningen op? Wat geef je uit en wat krijg je daarvoor in ruil? We vonden een goed artikel dat enige nuance brengt. We sommen de belangrijkste inzichten voor je op.

Wat is het grote probleem bij het meten van ROI?

Veel marketeers kiezen voor Search Engine Advertising (SEA) omdat dit de kortste weg is naar het converteren van leads. Je spendeert een bepaald bedrag en weet hoeveel clicks je hiervoor in ruil krijgt. Simpel en makkelijk te budgetteren. Ook rapporteren is bij deze vorm van adverteren geen enkel probleem.

Bij contentmarketing, social media en andere communicatiekanalen is het verhaal helaas niet zo simpel. Om hierover juist te rapporteren, is het belangrijk om de inspanningen en het rendement correct te analyseren. De mensen of tools om deze analyse te maken, zijn (meestal) niet voorhanden. Dat maakt het extra moeilijk om de juiste conclusies te trekken. Onderzoek toont aan dat 48% van de marketeers kennis en ervaring mist om op een goede manier de ROI te berekenen.

Wat kan je dan wel doen?

  • Het is belangrijk om inzicht te krijgen in de customer journey van je klanten: hoe informeren ze zich en waar? Zorg dat je daar aanwezig bent en dat je weet hoe jouw communicatie de klant beïnvloedt.
  • Werk samen met de verschillende afdelingen binnen je onderneming. Welke impact ervaart het salesteam, de productontwikkelaars of de aftersales? Probeer uit elke afdeling informatie te krijgen die je helpt bij het berekenen van de echte ROI. Wanneer je enkel rekening houdt met een deel van de informatie, krijg je geen volledig beeld van het rendement van je inspanningen.

Lees het volledige artikel

Heb je een goede aanvulling of ervaring? Laat het ons zeker weten!

Ga naar het nieuwsoverzicht